-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2694 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

گلايهء جناب عالي در جاي خود به جاست , ليكن مستحضريد كه واحد ما مأمور پاسخ گويي به سؤالات سياسي نيست .

ما در چارچوب وظايفي كه دفتر تبليغات اسلامي مقرر كرده است , حركت مي كنيم . بعضي از پرسش هاي شما درسطحي قرار دارد كه بايد مقام معظم رهبري و يا رياست جمهوري پاسخگو باشند و جواب از عهدهء ما خارج است .

ما نمي دانيم اگر رفراندومي برگذار شود, چند درصد مرد ايران شركت مي كنند. اين امور در ايران اسلامي قابل پيش بينيِ دقيق نيست . حداقل ما نمي توانيم پيش بيني درستي داشته باشيم .

2 درست است كه عده اي شعار تغيير قانون اساسي را مي دهند, ولي فعلاً مسئولان نظام در صدد تغيير قانون اساسي نيستند. مسئولان نظام اگر با هماهنگي و عنايت به قانون اساسي , به طور قاطع عمل كنند, به عقيدهء ما نظام اسلامي موفق خواهد بود. تغيير قانون اساسي كاري از پيش نمي برد. مهم تر از اين , عمل به قانهون اساسي است .

3 لغو قانون , اعدام بر خلاف ضرورت اسلامي و مصالح اجتماعي است .

اگر قاضي عادل و آگاه تمام موازين قضايي اسلام را رعايت نمايد, حكم اعدام چندان نامطلوب نمي باشد, مثلاًآيا اعدامِ خفاش شب و يا عاشقي كه براي رسيدن بهمعشوقش پدر و مادر و برادر معشوق را مي كشد, به نظر حضرت عالي نبايد اعدام شود؟! دزد غارتگري كه مسلحانه وارد خانه شده و اعضاي يك خانواده را به قتل مي رساند, تابتواند اشياي گران قيمت آن ها را غارت كند, اگر محكوم به اعدام شود, اشكال دارد؟ قطعاً پاسخ مثبت است . دغدغه ءخاطر ما و شما اين است كه اعدام ها بدون حساب و كتاب نباشد و رنگ سياسي بگيرد و تبعيض در احكام قضايي نباشد و قاضي به حق قضاوت نكند. اين گونه امور بايد به تدريج اصلاح شود.

در آغاز انقلاب تعدادي از اعدام ها بدون دقت لازم انجام گرفته است و اين , اقتضاي طبيعت يك انقلاب است .در انقلاب كبير فرانسه تا شش سال نابساماني و كشت و كشتارهاي بي رويه حاكم بود, ولي در انقلاب اسلامي چنين نبود. با اين وصف منكر نيستيم كه بعضاً كارهاي خلافي صورت نگرفته است . بنابراين در نظام اسلامي هرگز اعدام لغو نخواهد شد. تا مسأله قصاص به بن بست برسد.

4 نوشته ايد. پس از پيروزي آقاي خاتمي در هيجده خرداد, عده اي از عوام الناس به قصد شادي به خرابكاري پرداختند. ما از كم و كيف قضيه اطلاع نداريم و نمي توانيم داوري نماييم . اميد است دستگاه قضايي با حفظ بي طرفي به وضع آن ها رسيدگي كند, چون امكان دارد كساني كه دست به تخريب زده اند, هواداران خانمي نباشند و يا ممكن است عكس العمل فشار و عقده ها باشد.

اما آن چه درباره ملي مذهبي ها نوشته ايد, گذشت زمان روشن خواهد كرد اگر دستگاه قضايي به عدالت رفتارنكند, عواقب خوبي نخواهد داشت . البته آقاي يونسي گفتند: آن ها برانداز نيستند اميد است دستگاه قضايي هم به عدالت داوري نمايد و خداوند متعال مشكلات خارجي و داخلي ما را حل فرمايد تا در فضاي آرام همگي بتوانيم خدمات ارزنده اي براي ملت انجام دهيم .

5 پيشنهاد ايجاد مركزي در حوزهء علميه براي پاسخ گويي به سؤالات سياسي بسيار جالب است . حضرت عالي مي توانيد پيشنهاد خود را به شوراي مديريت حوزهء قم بنويسيد.

6 يك از مصاديق قرآن كريم از در سورهء حمد يهود خون آشام است . و تمام كساني كه اين راه راطي مي كنند. آنان يك روز هفتاد پيامبر را كشتند و هم اكنون ملت فلسطين را به خاك و خون مي كشند و قرآن آن هارا دشمن سرسخت مسلمان ها مي داند, ولي متأسفانه بعضي از كشورهاي اسلامي با صهيونيزم رابطهء دوستانه دارند.

اما تفسير منحصر به يهود نيست , زيرا با توجه به موارد استعمال واژهء در قرآن , چنين نتيجه گيري مي شود كه به همهء كافران و مشركان اطلاق مي شود و حتي بعضي از مسلمانان كه به سبب ارتكاب پاره اي از گناهان مورد غضب الهي شده اند, شامل مي شود. در آيهء شش سورهء فتح مي خوانيم : .

در آيهء 93سورهء نساء مي خوانيم : .

علي 7فرمود: .

تطبيق بر يهود از باب تطبيق كلي بر مصداق است .()

(پـاورقي 1.ر.ك : تفسير نمونه , ذيل آيهء شريفه .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.